Stuurautomaten Boot

Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. Raymarine Stuurautomaat Evolution EV-100 Powerpack voor Kleine Motorboten 50-125CC
    Normale prijs € 2.171,00 € 1.975,00
  2. Raymarine Stuurautomaat Evolution EV-100 Tillerpack voor Kleine zeilboten
    Normale prijs € 2.171,00 € 1.975,00
  3. Raymarine Stuurautomaat Evolution EV-200 Sailpack voor Middelgrote zeilboten
    Normale prijs € 3.986,00 € 3.450,00
Tonen als Foto-tabel Lijst

Stuurautomaat voor de boot


Een opmerking die vaak gehoord wordt wanneer mensen voor het eerst een stuurautomaat op hun boot hebben gemonteerd is: “Dit hadden we veel eerder moeten doen!” En met reden. Een stuurautomaat, of ook wel autopilot genoemd, neemt het roer van u over en dan kunt u doen waarvoor u eigenlijk op de boot kwam, namelijk genieten en ontspannen.



Hoe werkt een stuurautomaat voor de boot?

Een stuursysteem volgt de door u ingegeven route op een plotter of via het de bedieningsunit. U zet de autopilot op ‘auto’ houdt een paar meters de koers aan en dan neemt het stuursysteem het over. U kunt altijd de koers dan met een paar graden bijstellen. Dit kan via de plotter of eenvoudig via de bedieningsunit. Voor het gebruik van een stuurautomaat is overigens geen kaartplotter nodig.



Welk Stuurautomaat heb ik nodig voor mijn boot?


Nu snappen we dat ,wanneer u geïnteresseerd bent in een stuurautomaat voor uw boot, het lastig kan zijn wat u dan precies nodig heeft. Dat zetten wij graag even voor u uitéén. Om te beginnen verdelen we het op in twee categorieën; motorboot en zeilboot. Het belangrijkste om te weten is welke aandrijfunit u nodig heeft. De aandrijfunit is direct verbonden met het stuursysteem van de boot. Er zijn verschillende opties:


  • Helmstok
  • Stuurwiel
  • Hydraulisch
  • Solenoid
  • Steer by wire


In de praktijk zal het voor de pleziervaart een helmstok zijn voor de zeilers en hydraulisch voor motorboten. Solenoïde en steer-by-wire is meer voor grotere boten in de beroepsvaart.



Stuurautomaat Helmstok


De helmstok aandrijving is een elektrische aandrijving die direct op de helmstok van de zeilboot gemonteerd wordt. Hij bestaat uit een vast gedeelte en een duwstang, waarbij het vaste gedeelte aan bijvoorbeeld de gangboord wordt gemonteerd en de duwstang aan de helmstok zelf. Een helmstok aandrijving is geschikt voor zeilboten met een verplaatsing van 6000kg. Dit is een absolute aanrader wanneer u vaak alleen zeilt en dus af en toe echt de handen vrij moet hebben.



Heeft u een grotere waterverplaatsing tot 11000 kg dan is het EV-200 stuurautomaat bediening van Raymarine uitermate geschikt. Dit is dan wel voor zeilboten met een mechanisch lineaire aandrijving


Stuurautomaat Zeilboot

Heeft u een zeilboot dan is het belangrijk om te weten wat de waterverplaatsing is van de boot. Tel hier altijd een marge van 20% bij op om een accuraat gewicht te krijgen, rekening houdend met een vol beladen boot.



Ook voor zeilers die vaak alleen met de zeilboot weg gaan is een stuursysteem onmisbaar. Er is van Raymarine ook een verwijderbare stuurautomaat voor helmstokken, de ST1000 en ST2000. Geschikt voor helmstokbestuurbare bootjes met een verplaatsing van 3000kg bij de ST1000 en 4500KG bij de ST2000.



Hydraulisch stuurautomaat

Heeft u een hydraulische besturing dan is het belangrijk om te kijken naar de hydraulische capaciteit, oftewel het aantal cc’s van de besturing. Aan de hand daarvan kunt u de juiste pomp kiezen. Heeft u dus bijvoorbeeld een motorboot met een hydraulische besturing van 150cc dan kiest u dus bijvoorbeeld voor een Type 1 pomp van Raymarine.



Voor Raymarine zijn er de volgende pompen:


  • Type 0,5: voor pompen met hydraulische besturing 50 - 125 cc
  • Type 1: voor pompen met hydraulische besturing 80 - 230 cc
  • Type 2: voor pompen met hydraulische besturing 230 - 350 cc
  • Type 3: voor pompen met hydraulische besturing 350 - 500 cc 


Waaruit bestaat een stuurautomaat voor de boot?

Een stuurautomaat bestaat eigen lijk altijd uit 4 hoofdcomponenten. Een sensor, een control unit, een aandrijvingsmechanisme en een bedieningsunit.

De sensor volgt de bewegingen van uw boot tot uiterste nauwkeurigheid.

Deze registreert waar de boot naar toe gaat en dus hoe de besturing hier dus automatisch op moet reageren. Bij Raymarine is dit de EV-1. Hierin zit gelijk de stuurautomaat processor verwerkt.



De control unit is de elektronica die de besturingsunit aandrijft met de gegevens die van de sensor komen. Dit is ook waar de 12 volt voeding op aangesloten wordt en wat in verbinding staat met het bedieningsmechanisme.



De stuursysteem aandrijving zoals we hierboven beschreven hebben. Dit kan dus bijvoorbeeld zijn de helmstokautomaat of een hydraulische pomp.

De bedieniingsunit waarin u de route aangeeft en waar u eventuele aanpassing in kan maken. Dit kan een kaartplotter zijn maar ook een losse aparte bedieningsunit. Bij Raymarine wordt bijvoorbeeld de P70R geleverd waarmee je met de draaiknop het aantal graden kan instellen.



Wij hebben van Raymarine complete pakketen in het assortiment waarbij alle 4 de basiselementen zijn gevoegd. Zo weet u precies wat u nodig heeft voor uw boot.



Een stuursysteem voor de boot kopen?