AIS

Tonen als Foto-tabel Lijst
  1. True Heading CTRX Vision+ AIS Transponder Klasse B SO-TDMA met ingebouwde splitter
    Normale prijs € 1.039,00 € 889,00
  2. True Heading CTRX Vision+ WiFi AIS Transponder Klasse B SO-TDMA met ingebouwde splitter
    Normale prijs € 1.390,00 € 1.199,00
  3. True Heading Vision RX AIS ontvanger
    Normale prijs € 362,00 € 319,00
  4. True Heading AIS Vision Pro AIS Transponder Klasse A SOLAS/Inland NMEA 2000 en WiFi
    Normale prijs € 2.359,00 € 2.150,00
  5. Garmin AIS 800 Klasse B zendontvanger met ingebouwde splitter
    Normale prijs € 1.199,00 € 999,00
  6. Raymarine AIS 700 Klasse B Transponder met geïntegreerde splitter
    Normale prijs € 1.299,00 € 1.111,00
  7. Vesper Cortex M1 Smart AIS Transponder Klasse B met Bootbewaking op Afstand
    Normale prijs € 1.799,00 € 1.599,00
  8. True Heading AIS VHF Splitter ook geschikt voor FM en DAB
    Normale prijs € 422,00 € 369,00
  9. Glomex AIS Antenne Rubber 14cm RA111AIS
    Normale prijs € 120,95 € 103,95
  10. Glomeasy
    Glomex AIS Glasvezel Antenne RA300AIS Wit 1,20 meter
    Normale prijs € 59,95 € 55,95
  11. Glomeasy
    Glomex AIS Glasvezel Antenne RA300AIS/BK Zwart 1,20 meter
    Normale prijs € 65,95 € 58,95
  12. Glomeasy
    Glomex RA304 AIS Antenne Wit met FME Extra Kort
    Normale prijs € 67,95 € 55,95
  13. Glomeasy
    Glomex RA304/BK AIS Antenne Zwart met FME Extra Kort
    Normale prijs € 69,95 € 58,95
  14. Pacific Aerials Seamaster P6005 AIS Antenne 1 m Maststeun
    Normale prijs € 97,95 € 84,95
  15. Pacific Aerials Seamaster P9754 Zwarte AIS Antenne 0,2 m Complete Set
    Normale prijs € 125,95 € 109,95
Tonen als Foto-tabel Lijst

Wat is AIS voor uw boot precies?


AIS staat voor Automatic Identification System en is ontwikkeld met de veiligheid op het water op het oog. AIS stelt het in staat om verschillende bootgegevens via VHF door te zenden naar andere schepen die over een AIS ontvanger beschikken. Denk hierbij voornamelijk aan positie,koers, snelheid en de naam van van de boot. Zo kunnen schippers die over AIS beschikken van elkaar zien waar ze zich bevinden op het water, en dat in real time! 


Waarom is zo'n indentificatiesysteem systeem handig?

Wanneer u zich op druk bevaren water bevind wilt u natuurlijk weten waar andere boten en schepen zich bevinden. AIS stelt het in staat om op een kaartplotter of MFD de positie en de koers van een schip te laten zien die AIS uitzend. Zo ontstaat er een overzichtelijk beeld van boten die uw vaarroute kunnen kruisen. AIS kan overigens nog meer. Zo ka, informatie over het type boot en in sommige gevallen zelfs de bestemming (van - naar) door gegeven worden. Al deze informatie ziet u wanneer u op het icoon van een bootje met AIS op uw kaartplotter drukt.



Wat zijn de voordelen om AIS ontvanger op uw boot te hebben?

Wanneer u AIS op uw boot kunt ontvangen en u dus een duidelijk beeld heeft van het scheepsverkeer rondom uw boot, verlaagd dat de kans op een aanvaring enorm. Het bereik van AIS is ongeveer zo’n 37km (20NM). Het wordt hiermee dus een stuk veiliger op drukke wateren en havengebieden. Ook al is AIS bij de pleziervaart niet verplicht is het om deze reden wel enorm populair bij schippers om op de boot te hebben. 



Omdat AIS ook de koers kan zien van andere boten en schepen kunt u tijdens het plannen van uw route hier al rekening mee houden. Ook dit is een groot voordeel want zo kunt u een drukke plek eenvoudig vermijden. 


Stappenplan voor het installeren van AIS op de boot

  1. Lees altijd eerst de handleiding bij uw aangekochte AIS Transponder / Ontvanger zorgvuldig door.
  2. Monteer de AIS Transponder / Ontvanger op de plek waar u hem wilt hebben.
  3. Verbind de GPS antenne. (niet nodig wanneer u gekoppelde kaartplotter of MFD al een GPS ontvanger heeft)
  4. Verbind de VHF antenne.
  5. Aard de AIS Transponder / Ontvanger.
  6. (optioneel) Verbind de AIS Transponder / Ontvanger met de Marifoon of Splitter wanneer de AIS geen interne splitter heeft.
  7. Verbind de AIS Transponder / Ontvanger met de Kaartplotter.
  8. Sluit de voeding aan.

Zo werkt AIS

Hoe werkt AIS nou precies?

AIS bestaat eigenlijk uit twee delen. Zo is er een receiver (ontvanger) en een transponder. Een receiver ontvangt alleen AIS signalen maar kan niets uitzenden. Zo kunt u dus wel zien waar andere boten en schepen zich bevinden maar zij zien u niet.



Met een transponder kunt u zowel ontvangen als zenden. Zo zien andere schippers u dus ook op hun kaartplotter middels hun AIS systeem. Transponders zijn over het algemeen voorzien van een interne GPS. Hierdoor wordt uw positie en koers nauwkeurig doorgeven. Mocht u de AIS gebruiken in een stalen boot dan kunt u een externe GPS-antenne aansluiten op de transponder om zo toch goed ontvangst te hebben. Houdt u er wel rekening mee dat voor het zenden van AIS u in het bezit moet zijn van een basiscertificaat Marifonie en MMSI nummer. Bij NauticGear.nl vind u ook allerlei cursusboeken om te leren voor uw basis certificaat zoals het ANWB Cursusboek Marifonie.



Via het VHF signaal worden de AIS gegevens verzonden en opgevangen. Om dit te kunnen heeft u dus een VHF / AIS antenne nodig op uw boot. Veel transponders hebben een geïntegreerde splitter. Dit heeft als groot voordeel dat u hem kunt aansluiten op een al bestaande VHF antenne van de marifoon.



Klasse A of Klasse B?


Wanneer u al wat langer aan het oriënteren bent op AIS voor op uw boot of schip is het u ongetwijfeld opgevallen dat AIS is opgedeeld in 2 klassen; Klasse A transponders en Klasse B transponders. Het verschil leggen we u graag even uit.



Klasse A Transponders zijn verplicht voor commerciële schepen van meer dan 300T en passagiersboten die varen onder SOLAS. Klasse A transponders kunnen met hun zendvermogen van wel 12,5W over een veel groter gebied zenden en ontvangen dan Klasse B transponders. U kunt zich voorstellen dat een grote tanker aardig wat tijd nodig heeft om uit te wijken. Vandaar dat zij al verder van te voren willen kunnen zien wat er gebeurd.



Klasse B transponders zijn dan ook geschikt voor de pleziervaart. Deze zijn niet verplicht maar vanwege de vele voordelen wel erg populair om aan boord te hebben. Klasse B transponders zijn wat meer uitgekleed dan Klasse A transponders in de gegevens die ze doorsturen. Dit is ook waarom ze veel aantrekkelijker geprijsd zijn.

Klasse B met SO-TDMA

SO-TDMA (Self Organizing Time Division Multiple Acces) is eigenlijk altijd te vinden op klasse A transponders. Traditionele transponders zenden met 2W uit waarintegen SO-TDMA transponders een vermogen hebben van 5W. Hiermee wordt het gebied niet alleen wat groter maar ook de zendfrequentie is een stuk hoger. Bij SO-TDMA is dat, in het gunstigste geval, elke 5 seconden waar dat bij een standaard transponder 2 keer per minuut is.



Daarbij is de grootste winst van SO-TDMA op de traditionele AIS dat er altijd een tijdslot gereserveerd staat om uit te zenden. Traditionele transponders luisteren eerst of er een tijdslot vrij is om te kunnen zenden. In geval van een erg drukke wateren of havengebieden kan het zijn dat er helemaal geen tijdslot vrijkomt en dan zend de transponder dus gewoon niets. Het is hierdoor altijd aan te raden om toch voor de vernieuwde transponders met SO-TDMA te gaan.


Hoe verbind de AIS met mijn Kaartplotter?


Het verbinden van de AIS met uw kaartplotter kan op verschillende manieren maar één van de makkelijkste is manieren is wel om de AIS op te nemen in uw NMEA 2000 netwerk. Veel Transponders zijn uitgevoerd met NMEA 2000 of zelfs nog NMEA0183 om plug en play verbonden te worden. De AIS Transponders verbind u met een dropkabel aan een T-stuk op uw netwerk. Heeft u vragen over het aanleggen van een NMEA 2000 netwerk neemt u dan gerust contact op met onze professionele klanten service. Zij kunnen u daar probleemloos mee ondersteunen. 



Ook zijn transponders soms uitgerust met WiFi of een USB aansluiting. Dit is te gebruiken wanneer u de AIS op uw tablet of pc zou willen. Let u er wel op dat u de juiste programma’s die dit ondersteunen op uw computer of tablet heeft draaien.



Welke antenne is geschikt?


Een vraag die we vaak krijgen is welke antenne er nou precies geschikt is voor de AIS. Dat antwoord is eigenlijk vrij eenvoudig. Elke standaard VHF antenne is geschikt om aan te sluiten op de AIS. Gebruikt u een losse VHF antenne voor de marifoon en een VHF antenne voor de AIS zorg er dan voor dat er minstens 3 meter tussen beide antenne zit om storingen te voorkomen. 

Kijkt u hier voor ons assortiment aan VHF antennes.

Wilt u graag gebruik maken van één VHF antenne dan kunt u kiezen voor een AIS met geïntegreerde splitter of een losse AIS splitter er tussen zetten. Een splitter zorgt ervoor dat wanneer de marifoon wat uitzend dat de AIS niets ontvangt en andersom. Zo kan er geen schade ontstaan aan de apparatuur. Verbind dus ook nooit AIS en marifoon rechtstreeks op één VHF antenne!


Nog even in het kort:


  • AIS zorgt voor extra veilige situaties op het water
  • AIS geeft u een overzicht van de positie van het overige scheepsverkeer rondom uw boot
  • Er zijn AIS receivers (ontvangen) en AIS transponders (zenden en ontvangen)
  • AIS sluit u aan op uw kaartplotter over het algemeen met NMEA 2000
  • AIS bestaat uit Klasse A en Klasse B receivers/transponders
  • Klasse A is voor commerciële schepen van 300T en passagiers schepen die varen onder het SOLAS verdrag verplicht.
  • Klasse B is geschikt voor de pleziervaart.
  • AIS laat over het algemeen positie, koers, Snelheid, MMSI nummer, bootnaam, type boot en bootlengte zien. Dit is overigens bij Klasse B. Klasse A geeft nog veel meer data door.
  • AIS heeft een range van zo’n 37km (20NM)
  • AIS kan aangesloten worden op een standaard VHF antenne

AIS kopen bij NauticGear.nl

Bij NauticGear.nl hebben we een range aan AIS ontvangers en zenders in het assortiment. Uiteraard altijd zeer aantrekkelijk geprijsd en veelal gewoon op voorraad in ons eigen magazijn. Bent u op zoek naar AIS voor uw boot dan bent u bij NauticGear aan het juiste adres. Heeft u verdere vragen over AIS op uw boot dan helpt onze klantenservice u hier graag verder mee!