Antifouling
- Populair
- Meest verkocht
- Hempel Silic Seal Conversie Primer Fouling ReleaseNormale prijs € 58,95 Vanaf € 39,95
Wij worden regelmatig gebeld met verschillende vragen over antifouling :
- Welke antifouling moet ik gebruiken?
- Hoe breng ik deze aan?
- Hoelang voor tewaterlating moet ik de antifouling aanbrengen?
- Hoeveel lagen moet ik schilderen?
Ook komt het regelmatig voor dat het bij een gebruikte boot niet bekend is welke antifouling door de vorige eigenaar is aangebracht en wat in zo’n geval het beste is om te doen. Kortom, veel vragen die we op deze pagina graag voor u beantwoorden.
Wat is antifouling?
Het is een beschermende coating of verf die wordt aangebracht op boten en schepen om de groei van mariene organismen, zoals zeepokken, algen en weekdieren te voorkomen. Deze organismen kunnen zich hechten aan de oppervlakken van schepen die onder water zitten. Dit kan de weerstand en het brandstofverbruik vergroten en in de loop van tijd ook schade veroorzaken. Antifouling bootverf bevat vaak chemicaliën die de groei van deze organismen voorkomt of afremt.
Verschillende soorten antifouling
Er zijn een hoop verschillende soorten antifouling. Zo zijn er in de pleziervaart twee merken die overwegend gebruikt worden: International antifouling en Hempel Antifouling. Naast dat het twee verschillende merken zijn, zijn er ook verschillen in de toepassing. Wanneer we de ‘specials’ buiten beschouwing laten zijn er twee soorten antifouling, namelijk zelfslijpende- en harde antifouling.
Bent u toch bezig met uw onderwaterschip voorzien van anti fouling? Maak dan gelijk van de gelgenheid gebruik de anode van uw boot te vervangen
Zelfslijpende antifouling kopen? Houd hier rekening mee
De zelfslijpende antifouling is een middel dat gebruikt wordt op langzaam varende schepen, zoals motorkruisers, zeiljachten en sloepen. Dit zijn dus schepen die een beperkte vaarsnelheid hebben. Deze antifouling ‘slijt’ gedurende het varen en tijdens het slijten komen er stoffen vrij (biociden) die aangroei voorkomen. Door het slijten verdwijnt uiteindelijk de aangebrachte anti-fouling. Het voordeel hiervan is dat er geen laagdikte wordt opgebouwd. Bovendien is de vorige laag er afgesleten op het moment dat u een nieuwe laag gaat aanbrengen. U hoeft dus nooit, zoals bij een harde antifouling wel het geval is, na een aantal lagen de handen uit de mouwen te steken om deze lagen weer te verwijderen en dat scheelt aanzienlijk. Goede zelfslijpende antifoulings zijn:
- International Micron LZ : geschikt is voor langzaam varende motor- en zeilboten. Het kan gebruikt worden op zowel zoet, brak en zoutwater en kan worden aangebracht op nagenoeg alle ondergronden met een kwast of roller
- International Cruiser One: voor schepen met een snelheid tot 20 knopen, geschikt voor zoet en brakwater
- Hempel Classic : voor langzaam varende schepen biedt deze antifouling het een seizoen lang bescherming tegen aangroei en het is geschikt voor boten van polyester, hout en staal
- Hempel Ecopower Cruise: milieuvriendelijke antifouling voor boten, vrij van koper en biociden en daarmee erg vriendelijk voor de natuur. Geschikt voor langzaam varende schepen van polyester, hout en staal en aluminium
- Hempel Mille NTC: hoogwaardige, zelfslijpende antifouling die met name erg populair is vanwege zijn kleurvastheid. Geschikt voor schepen van polyester, hout en staal
Harde antifouling boot
Harde antifouling wordt toegepast op snelvarende schepen en trailerbare boten. Deze wasemt wel uit, maar houd z’n sterkte en laagdikte. Een nieuwe laag anti fouling wordt over de oude laag heen aangebracht. Na verloop van tijd zijn er dan vaak meerdere lagen over elkaar aangebracht, waardoor de laag steeds dikker wordt. Uiteindelijk komt er een moment dat deze lagen verwijderd dienen te worden voordat een nieuwe laag kan worden aangebracht. Dat verwijderen is vaak een vervelend klusje, maar gelukkig zijn er genoeg producten om eenvoudig en relatief snel uw antifouling te verwijderen. Enkele goede harde antifoulings zijn:
- International interspeed Extra antifouling: harde anti-fouling die het onderwaterschip zeer goed beschermd tegen aangroei. Dit type is geschikt voor zoet- brak en zoutwater en geschikt voor alle boten en oppervlakken.
- Hempel Hard Racing Xtra: zeer hoogwaardige anti-fouling voor snel varende schepen en trailerbare boten. Biedt een zeer goede bescherming tegen aangroei en kan worden aangebracht op polyester, hout en staal.
- Hempel Ecopower Racing antifouling: hard product dat vrij is van koper en biociden. Daarmee is dit product zeer milieuvriendelijk en kan worden aangebracht op snelvarende schepen van polyester, hout, staal en aluminium.
Milieuvriendelijke antifouling
Wie in een beschermd vaargebied vaart of gewoon een vriendelijke antifouling boot zoekt die niet of minder belastend is voor het milieu, kiest graag voor een milieuvriendelijke antifouling zoals de Hempel Ecopower Cruise of racing antifouling. Omdat deze vrij van koper en biocide zijn, zijn ze veel minder belastend voor het milieu. Het ontbreken van deze stoffen zorgt ervoor dat ze ook een stuk voordeliger zijn. Vaart u in een gebied waar behoorlijke aangroei te verwachten is? Dan is een dubbele laag van deze antifouling is zeker aan te bevelen.
Welke antifouling voor de boot moet ik kiezen?
Dat hangt af van de vaarsnelheid van uw boot, het materiaal waarvan uw boot gemaakt is en het gebied waar u vaart. Maar laten we het iets simpeler houden: bij een vaarsnelheid tot ongeveer 20 knopen kunt u een zelfslijpende antifouling kiezen. Bij een vaarsnelheid van meer dan 20 knopen adviseren we om voor een harde variant te kiezen. Als u op een snelvarende boot een zelfslijpende anti-fouling zou gebruiken, dan slijt deze er door de vaarsnelheid te snel van af. Dat wilt u niet en daarom kiest u dan voor een harde antifouling. Omdat een zelfslijpende antifouling slijt, is het aan te bevelen om op slijtagegevoelige plaatsen zoals de waterlijn, kiel en roerblad een extra laag aan te brengen. In de regel kan dit ongeveer na een droogtijd van 4 uur van de eerste laag.
Tip: wanneer u niet zeker weet wat voor antifouling er voorheen op de boot is aangebracht, dan is dat eenvoudig te achterhalen. Als u met een vochtige doek over de onderzijde van de boot wrijft en de verf geeft af, dan heeft u te maken met een zelfslijpende antifouling. Wanneer de het spul niet afgeeft, is het een harde variant.
Belangrijke factoren wanneer u antifouling gaat aanbrengen
Voordat u antifouling gaat aanbrengen moet u ervoor zorgen dat de onderzijde van uw boot schoon, vetvrij en droog is. Door heel licht even de bodem te schuren zorgt u voor een goede grip van de nieuwe laag antifouling. Gebruik bij voorkeur altijd dezelfde antifouling, daarom is het handig om te noteren welke antifouling u heeft gebruikt. Wanneer het product slecht is, kunt u ervoor kiezen om deze te verwijderen met een Gelscraper, dat is een speciale krabber om anti-fouling te verwijderen. Daarmee sluit u de bestaande laag af en heeft u een goede ondergrond en hechting voor uw nieuwe laag. Ook wanneer u niet weet wat voor type is gebruikt, kunt u op deze manier werken.
Hoe vaak moet ik antifouling aanbrengen?
Dat hangt grotendeels af van het vaargebied en vaargedrag. Wat we regelmatig zien is dat veel schippers elk jaar hun volledige onderkant opnieuw in de antifouling zetten. Dat kan en is natuurlijk heel goed, echter niet altijd nodig. Soms is het genoeg om enkel een nieuwe laag aan te brengen op de slijtage onderhevige delen, zoals waterlijn, kiel, neus en roerblad. Uiteraard hangt dat af van de toestand van de antifouling na een vaarseizoen.
Stap voor stap antifouling aanbrengen
Het aanbrengen van anti fouling is een klusje dat elke handige doe-het-zelver prima kan doen.
Als voorbeeld nemen we een polyester boot en kiezen we voor een zelfslijpende- zoals bijvoorbeeld een International Micron LZ of een Hempel antifouling classic. Beiden zijn geschikt voor zoet en brak water en voor langzaam varenden schepen zoals kruizers, zeilboten en niet-palneerende sloepen. Deze antifouling kan ook op stalen schepen worden aangebracht zoalng ze voorzien zijn van een goede onderlaag. Bijvoorbeeld een laag Primocon primer. Genoemde antifoulings zijn niet geschikt voor een aluminium boot.
Van belang is dat je de antifouling niet te lang voor het te water laten aanbrengt. Standaard wordt zo'n twee weken aangehouden echter check ook de product specificaties op het blik. Er zijn namelijk antifloulings die veel langer voor te water lating kunnen worden aangebracht. Soms tot wel 3 maanden voor te water lating.
Stap 1: Wat heb je nodig om antiflouling aan te brengen
Onderwaterverf aanbrengen is prima te doen maar je moet wel een paar veiligheidszaken in achtnemen:
- Gebruik nitryl handschoenen
- Trek oude kleren aan of nog beter gebruik een wegwerpoverall
- Het gebruik van een veiligheidsbril voorkomt antifouling spetters in ogen
- Een stofmasker
Welke materialen heb ik nodig voor het aanbrengen van antifouling:
- kwasten en antifoulingrollers
- Mengbekers
- roerhoutjes of spatels
- verbakjes of een handige Antifouling verfroller set
- Goede! schilderstape
- Afhankelijk van de staat van het onderwaterschip een (vacuüm) krabber
Stap 2: De voorbereiding voor het aanbrengen van je onderwaterverf
Voordat je een nieuwe laag antifouling coating gaat aanbrengen moet je er voor zorgen dat de ondergrond droog en vetvrij is. Los zittende stukken oude antifouling kun je verwijderen met een krabber. Weet je welke antifouling er op zit? Dan kun je zonder primer te gebruiken een nieuwe laag aanbrengen. Weet je niet welke antifouling op je onderwaterschip zit? breng dan eerst een laag primer aan zoals bijvoorbeeld Primocon primer of Hempel onderwater primer.
Stap 3: Antifouling aanbrengen op het onderwaterschip
Antifouling breng je aan met een speciale antifoulingsroller. Omdat antifouling een chemisch goedje is lossen standaard verfrollertjes gewoon op. Zeker schuimrollers. Speciale antifoulingsrollers doen dan niet. Bovendien hebben ze nog een bijkomend voordeel:
De haarlengte van de rollervacht bepaald voor een groot deel de laagdikte die je aanbrengt wanneer je de roller heen hen weer beweegt.
Breng het product aan met een speciale antifouling roller dan weet je zeker (bij normaal aanbrengen) dat je de juiste laagdikte aanbrengt!.
Van belang is dat je de tijd neemt om het aan te brengen. Plaatsen waar je lastig met een roller bijkomt, kan je met een kwast doen.
Na een uur of 2 zal je antifouling bij gemiddelde omstandigheden droog zijn. Dan is het tijd om op de zwaarbelaste onderdelen zoals roer, boeg, kiel en waterlijn een tweede laag aan te brengen. Het aanbrengen van die tweede laag zorgt ervoor dat ook deze delen vrij blijven van aangroei. Veel varen helpt trouwens ook om aangroei te voorkomen ;-)
Je boot te water laten
Na minimaal 1 dag (24 uur) of maximaal 2 weken kun je je boot met de nieuw aangebrachte antifouling te waer laten. Echter lees hiervoor ook de aanwijzingen op de verpakking na! Verschillende merken en typen hebben daar soms verschillende tijden voor.
Happy Boating!